El projecte educatiu Port Innova, impulsat des de Port 2000, té com a objectiu apropar l’activitat i la realitat del port a la ciutadania de Barcelona.
En aquest marc, empreses del port han llançat els seus reptes concrets per tal que estudiants de formació professional desenvolupin idees disruptives mitjançant el procés d’innovació que els hi proposem.

El programa consta de varies parts:

– Primera fase – Exploració: on l’objectiu és contextualitzar el repte, entendre els motius del repte i obtenir-ne el màxim d’informació. Durant aquesta primera fase, els estudiants van tenir l’oportunitat d’anar a visitar les empreses, entrevistar i ajudar-se d’un kit d’eines d’exploració que vam proporcionar als centres per tal de poder tenir el màxim coneixement possible sobre els reptes que els hi proposaven les empreses.

– Segona fase- Ideació: La setmana passada vàrem començar la segona fase, la d’ideació. Aquesta fase consisteix en, mitjançant tota la informació recopilada, generar el màxim d’idees disruptives possibles per a solucionar aquest repte.
La setmana passada van tenir lloc els tallers de creativitat, on mitjançant la tècnica del Value Creation -tècnica que identifica les característiques úniques d’un usuari i elements importants del repte que se’ls planteja- es generen solucions. Durant aquest mes, ara els alumnes han de generar idees i anar-les pujant a la plataforma de Port Innova mitjançant un kit d’eines de creativitat que posarem a la seva disposició i la feina feta durant les jornades de creativitat que vam fer el 23 i 24 de gener.

– Tercera fase – Prototipatge: En aquesta fase tornarem a realitzar tallers, on es podran materialitzar les idees que finalment s’hagin seleccionat de cada grup. L’objectiu d’aquesta fase és poder validar les característiques que ha de tenir la solució i poder validar-la amb els usuaris.

– Quarta fase – Acceleradora: Les idees finalistes tindran l’oportunitat de participar en una acceleradora on se’ls donarà suport per a dissenyar el seu pla de negoci i la implementació de les idees.

– Cinquena fase – Presentacions finals: Finalment, es donarà suport per a comunicar els aspectes més importants a explicar i es realitzaran unes sessions per a presentar les idees finalistes.

Com comentàvem, actualment ens trobem en la fase d’ideació. Per tal de facilitar la generació d’idees disruptives, se’ls va presentar la tècnica de Value Creation. Aquesta tècnica pretén conèixer i identificar els fonaments del repte, és a dir quines són les característiques principals d’aquest repte. Per altra banda, identificar la veritat del consumidor; és a dir, quines característiques tenen en comú i els diferencien dels altres.

 

 

El primer punt és identificar els elements importants que s’han de tenir en compte sobre el repte. Per identificar aquests punts ens ajudem de preguntes com Quin és l’objectiu d’aquest repte? Per què s’ha llançat aquest repte? Quins factors rellevants s’han de tenir en compte? Com afecten? Per què? entre altres.

Un cop s’identifiquen aquests punts, ens focalitzem amb les característiques del nostre usuari. Es tracta d’escollir a quin usuari -dels varis que ens envolten en el repte- volem tractar i empatitzar amb ell. Ens ajudem amb un mapa d’empatia on, més enllà de sexe, edat i professió s’intenten identificar quins són els seus interessos, què li agrada, què no li agrada, què fa amb el seu temps lliure i quins valors té.

A partir d’aquí s’intenta definir aquell insight –element diferenciador de la resta de la població- que els identifica en comú i els fa únics.

Un cop finalitzat això, es selecciona una característica del repte i l’insight de l’usuari escollit. I, ajudant-nos d’aquestes característiques, intentem generar el màxim d’idees disruptives sobre el repte a partir d’aquests dos elements individualment. Cada persona hauria de generar unes 10 idees en 10 minuts. Un cop finalitzat aquest temps, es posen en comú i es reflexiona si les idees que s’han creat són boges, innovadores i disruptives.

Un cop finalitzat, tornem a començar. Podem canviar d’insight de l’usuari i d’element del repte; si volem canviar encara més, podem agafar un altre usuari identificat i tornar a analitzar quin és el seu insight i tornar a generar idees amb aquest nou usuari.

Això anirà en funció de cada grup i de les idees que s’hagin anat generant.

En el cas de la creativitat, la quantitat és qualitat. És per aquest motiu que, com més elevat sigui el nombre d’idees generades, major és la possibilitat que hi hagin idees disruptives. Hi ha estudis que diuen que les primeres idees que tenim sempre són en els estàndards o paradigmes coneguts i, no és fins que hem generat unes quantes idees, que sortim dels elements habituals i comencem a generar idees boges i disruptives.
És per això que no ens hem de preocupar si les idees són boges i no sabem com les podem arribar a portar a terme ja que, d’aquestes idees boges podrem agafar elements que ens interessin i generar idees amb aquests elements.

Com diu Andre Gide, “el hombre no puede descubrir nuevos océanos a menos que tenga el coraje de perder de vista la costa”, aquesta és la visió que compartim per arribar a idees creatives i esperem generar moltes idees innovadores pels reptes que ens plantegen les empreses. El Port Innova!